Tuesday, October 19, 2010

BOMOH vs PERAWAT ISLAM (MUALLIJ)

Dah lama tak tulis dalam blog ni. Buka tiap2 hari, tapi tak dan nak menulis. Sibuk sangat, kejar dunia ni sampai mati pun tak abis.

Tapi hari ni tergerak, bertekad nak tulis sikit disebabkan keterujaan dan perlu sensitiviti rakyat Malaysia, terutamanya yang beragama Islam.

Mungkin sudah tiba masanya kita membezakan antara 'BOMOH' dan 'MUALLIJ (Perawat Islam). Tuan2 yang budiman bolehlah buat sedikit kajian mengenai kedua-dua istilah ini. Mungkin bagi sesetengah orang, ia membawa maksud yang sama. Tetapi hakikatnya ia perlu dibezakan.

Mungkin saya akan menghuraikan dengan lebih mendalam tentang perkara ni di masa yang lain. Sekadar melontarkan sedikit idea dan cabaran minda bagi yang beragama Islam untuk menambahkan ilmu di dada dan menetapkan pendirian masing-masing di jalan yang lurus.

Bagi yang kata "Aku peduli apa, bomoh ka perawat ka. Janji sakit aku bleh baik...". Anda berkemungkinan akan tidak mendapat ilmu tambahan dan mungkin boleh menyebabkan diri anda terjerumus ke jalan yang tidak diredhai Allah.

Bagi yang kata, "nak kena kaji ni, siapa tu bomoh dan siapa perawat Islam". InsyaAllah anda akan bertambah ilmu dan kemungkinan besar anda terpandu di atas jalan yang diredhai Allah.

Untuk memulakan kajian, cuba baca terjemahan Surah Jin, ayat 6. Kemudian bolehlah surf laman2 'muallij' atau 'perawat Islam' untuk maklumat yang lebih lanjut. Kalau niat anda baik iaitu untuk mencari ilmu demi keredhaan Allah, insyaAllah diri anda akan terpandu kejalan yang benar. Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment