Thursday, April 8, 2010

DOSA VS SAMAN

Baru-baru ni saya ke Pahang, singgah sekejap kat rest area. Kebetulan berselisih dengan seorang brader ni, nampak kelam kabut memegang sesuatu dan tiba-tiba 'barang' yang dipegang itu jatuh depan saya. Cepat-cepat dia ambik dan masukkan dalam poket seluar dia.

Sambil tersenyum gabra disebabkan dia nampak saya dok tengok kat dia, dia pun kata;

"Boleh ka isap rokok kat sini...?"

Saya jawab, "kenapa?" (sedangkan saya dah tau sebabnya)

Dia jawab, "Ya la... dan kat Pahang ni dah keluar fatwa HARAM Merokok. Silap-silap nanti kena SAMAN pulak"

Saya pun jawab, "Nak isap, isap la. Tak kena saman la.."



Terus kami pun tukar topik perbualan dan saling bertaaruf antara satu sama lain.

Apa kesimpulan yang kita boleh buat dari perbualan saya dengan brader tersebut?

1. manusia lebih takut kena SAMAN melebihi takut akan DOSA Allah yang akan membawa mereka ke neraka Allah (Na'uzubillahi min zalik )
2. Kesalahan yang digariskan Allah tidak dipandang berat oleh manusia (Sama juga dengan Rasuah, tak pernah lagi nampak signboard cth: "RASUAH ITU DOSA" atau "PERASUAH TEMPATNYA DI NERAKA" di Malaysia ni)
3. Penguatkuasaan HARAMnya merokok itu perlu dilakukan dengan lebih berkesan dan menyeluruh oleh setiap agensi di Malaysia terutamanya negeri-negeri yang telah menggezetkan fatwa HARAMnya merokok.


Sapa-sapa ada cadangan lain utk dilihat oleh pihak pemerintah? Sila tinggalkan cadangan anda di ruangan komen. TQ

No comments:

Post a Comment