Tuesday, February 24, 2009

SEJAUHMANA HALALNYA MAKANAN KITA?

Pada 16hb Feb yang lalu, saya pergi kursus di Melaka dengan seorang rakan. Macam-macam la topik yang dibincangkan sepanjang perjalanan. Sehingga lah satu topik yang cukup menarik sebab topik ni memang melibatkan aktiviti kita tiap-tiap hari.

Sahabat ni kata;
"Biras saya kata, kalau hang nak percaya, percaya. Kalau tak mau percaya pun, kena percaya jugak."

Saya tanya "Percaya apa?, dia gelak "hehehe... kena percaya. Dalam makanan ayam daging la ni, depa bubuh babi.."

Dia sambung lagi. "Biras saya ni pegawai kesihatan. Dia yang cerita sendiri. Satu hari tu, team dia pi buat inspection kat satu sample ikan keli. Dia punya la terkejut bila dalam eksperimen yang dibuat, rupa2nya dalam daging ikan keli ni ada DNA babi."

Saya kata dlm hati, "sudah... dah la kami sekeluarga ni hantu ikan keli."

Dia sambung lagi; "Lepas tu depa pi cari tempat ikan keli tu diternak, buat kajian macam mana bleh ada DNA babi dlm ikan keli tu. Kemudian baru dapat tau yang rupa2nya ikan keli tu diberi makan perut ayam. Maksudnya ayam yang diberi makanan yang disebatikan dengan enzim unsur babi ni telah membawa DNA babi. Kemudia ikan keli makan perut ayam tu, menyebabkan DNA babi tu kini ada dalam ikan keli."

"Masyaallah.." terdetik saya dalam hati.. Ni macam mana dalam badan kita ni? Anak saya yang berumur 5 tahun ni dah makan ikan keli sejak setahun yang lalu. Dah la dia ni jenis yang susah makan. Dia kalau ada ikan keli ka, ayam ka, baru nak makan nasi.. Punggah dah macam ni..

Tapi nasib baik la ni ada ayam HPA. Beli ayam tu la, insyaallah halal dan toyyiba. Sekali sekala pi RFC (Radix Fried Chicken) pulak. RFC ini ada kat Sg Petani dan Alor Star saja.. orang negeri lain kalau dah kempunan KFC tu, bleh la mai makan RFC kat kedah ni. Sebijik mcm KFC cuma yang ni produk Muslim 100%.

Kadang2 org tanya; "Sebab apa nak bubuh babi dalam ayam?" Jawapannya sebab nak bagi cepat matang. Bayang kan lah, kalau ayam kampung dua tiga bulan baru boleh sembelih, ni ayam daging 29 hari dah bleh sembelih dah. Semuanya sebab nak cepat untung. Sekarang kami dah stop makan ayam daging. Nak makan ayam, beli ayam HPA.

Ni lah yang kita risaukan. Sabda Rasulullah, maksudnya lebih kurang; "Sifat manusia ni bergantung kepada segumpal daging dalam badan manusia, kalau elok daging ni, elok lah peri pekerti manusia tu. Sahabat bertanya "Apakah daging itu?" Baginda menjawab "Itulah hati".

Cuba kita fikir sejenak, apakah sumber hati kita? Tidak lain dan tidak bukan, sembernya adalah dari darah. Apakah sumber darah? Sumber darah adalah dari makanan kita. Fikirkan lah saudara-saudara ku...

1 comment:

  1. saya linkkan blog saudara ke blog ini:

    http://saudarabaharu.blogspot.com/

    ReplyDelete