Sunday, September 13, 2009

TAK LAMA DAH NAK GRADUATE DARI UNIVERSITI RAMADHAN

Dalam menempuh Universiti Ramadhan (UR) pada tahun ini, banyak kuiz, ujian dan tugasan telah saya tempuhi. Ada yang lulus, ada yg atas urat dan malang sekali ada juga yang gagal. Bagi kertas yang gagal, kena la mengulang tahun depan. Tu pun kalau umur ni panjang la. Bagi yang dah lulus, kena ambil buat ulangkaji dan kalau boleh cuba dapatkan markah yang lebih tinggi dari markah yang dapat pd tahun ni.

Yang bestnya study kat UR ni, yuran free. Pastu pulak, kalau nak pi mana2 pun xdak masalah sebab cawangan dia ada di setiap pelusuk dunia. Tu yang syok tu. Kalau study kat universiti lain, bila time nak pi jalan2 ikut mak bapak ka, member2 ka, terpaksa la tuang kelas. Rugi.. ni syudy kat UR ni cukup senang.

Tugasan kumpulan kami xtau la dan habis ka xdan habis ni.. Tugasan ni kena habiskan bacaan al-Quran sebanyak 30 juzuk. Habis lewat kena siapkan sebelum 1 Syawal. La ni baru juzuk 21, nak kena pulun kuat sikit ni.

Ujian 1 mengenai godaan makan. Alhamdulillah, setakat ni lulus. Tahun ini pi bazar Ramadhan sekali je, tu pun sebab balik kerja lambat, xdan nak masak dah. Kalau pi Bazar Ramadhan ni semua student kena buat beberapa kuiz. Kuiz 1- godaan makanan (lauk pauk, kuih muih, air cincau, tebu, buah dsb) dan Kuiz 2 - godaan mata (baju xcukup kain, org pompuan pakai baju adik, org 'miskin' yg tudung kepala buat jd tudung meja dsb). Kuiz-kuiz ni nampak mcm senang, tapi yg tu la penyebab markah kurang tu.

Apa-apa pun, ada lagi baki beberapa hari utk terus berada di universiti percuma dan terbesar di dunia ni. Apa yang boleh kita buat hanyalah berdoa semoga sempat grad dan menghadiri Hari Konvokasyen pada 1 Syawal ini. Sambutanbesar-besaran di seluruh dinia. Yang lawaknya, geng2 yang tak lulus pun pakat2 sambut sekali. depa la yang paling awal sambut konvo... hehe.. lawak betul. Kesian la kat geng2 ni.. tu la org suruh buat Ujian betul2 xmau buat, kuiz pun kadang2 saja lulus. Tugasan lagi la xbuat langsung. Pastu konvo nak sambut pulak.. hehehe.. ikut suka la labu...

Ya Allah Yang Maha Pemurah lagi Mengasihi hamba MU, aku menadah tanganku ini Ya Allah semoga Engkau lanjutkan usia kami utk masuk semula study di UR ini pada tahun2 akan datang. Jadikanlah kami dan zuriat kami dari golongan yang tidak lalai dalam mengingati-Mu dan hanya berserah diri kepada-Mu. Amin ya Rabbal 'aalamin

No comments:

Post a Comment