Saturday, March 28, 2009

Melayu Mudah Lupa...



Melayu mudah lupa... tapi Tun tak mudah lupa kerana Melayu mudah lupa yang Tun tu bukan Melayu tulin...

Tun dah janji, dia takkan duduk dalam UMNO selagi Pak Lah tak turun. Memang Tun pegang pada janji dia. Lepas umum saja tuk Najib jadi Presiden, Tun pun terus sampai dan disambut dengan sorakan dan tepukan yang begitu gemuruh oleh para perwakilan. Mungkin depa semua dah lupa yang satu masa dulu, depa dok mengutuk Tun dan ada pula yang pernah kata Tun dah nyanyuk. Depa dah lupa, tapi Tun tak lupa.

Masa tengok penutup perhimpunan Agung UMNO tu, ada beberapa adegan yang cukup menarik.

1. Yang pertamanya, masa Tun sampai dengan keluarga dia, tepukan yang gemuruh menyambut kehadiran Tun, yang mana masa tu seorang pemimpin UMNO (rasanya Muhiyidin Yasin) sedang berucap. Orang tak hirukan dia berucap, bahkan semua bersorak seperti hadirnya seorang hero kat situ.

2. Masa Tun naik ke pentas, pakat beramai-ramai la yang beratur sambut Tun atas stage tu nak salam, cium tangan.. ist.. ist.. ist... ni la orang UMNO ni. Dulu depa ni la yang dok kata Tun ni dah tak releven, dah nyanyuk. La ni hangpa cium pulak tangan orang 'tua nyanyuk' tu. Kalau saya la, ist... tobat malu la..

3. Pak Lah yang dok kat atas pentas tu, nak tunjuk la yang UMNO ni masih bersatu, selepas dia berucap yang dia maafkan semua orang dan mintak semua orang maafkan dia (nak tunjuk baik la konon), dia pun hulur tangan kat Tun, nak salam, dan badan dia terbongkok sikit, nak berpelukan dengan Tun sebab dia nak tunjukkan kemesraan dia dengan Tun. Alangkah malunya Pak Lah, bila Tun keraskan badan dah tidak balas salam mesra yang dia tunjukkan tu.. Cuba bayangkan atas stage dan diperhatikan bukan sekadar perwakilan, bahkan satu dunia sedang memerhatikan mereka.

4. Pak Syahidan pun sama la.. masa dok beratur nak salam dengan Tun, bila Tun sampai kat depan Tok Syidan, terus Tun berpalingkan badannya serta disambut pelukan oleh MT lain. Tok Syidan yang sudah hulur tangan tu, malu tersipu-sipu bila Tun tak salam dengan dia. Tak tau la Tun sengaja ka tak sengaja ka, tapi yang penting, depa tu Melayu dah mudah lupa. Tun tak lupa yang satu masa dulu Tok Syidan mengharamkan Tun jejak kaki di negeri Indra kayangan yang telah bertukar status kepada negeri Darul Sunnah wal Jamaah.

Apa-apa pun, itulah asam garam UMNO. Perjuangan sudah tidak seikhlas pejuang UMNO era kebangkitan mendapatkan kemerdekaan negara. Sekarang, cakap saja berapi. Tapi, Ketua Menteri yang telah disahkan mengamalkan politik wang (rahsuah la tu.. sebut la rahsuah, takut ka? Rahsuah tu HARAM tau tak, masuk neraka!!!) pun, diberi tempat dihati para perwakilan dan MT seolah-olah ia bukan satu kesalahan, dan diberikan ruang untuk berucap di perhimpunan sebegitu penting. Sepatutnya Tok Ali ni, diarahkan letak jawatan sebagai Ketua Menteri sebab dia ni pemimpin tak bermoral, amal rasuah. Ni la kualiti pemimpin UMNO. Yang tu la kot yang terbaik depa ada... tak pa la...

Hidup Melayu!!!.... (nak hidup sampai bila?.. heheh...)

No comments:

Post a Comment