Monday, March 23, 2009

ORANG ISLAM MAKAN BANGKAI

Baru saja saya tulis tentang ayam yang kita makan. kat kedai kita makan ayam, pi kenduri pun orang selalu buat masak ayam, kat rumah kita pun makan ayam. Buat roti jala pun, kuah kari ayam, kuah roti canai pun ada ayam. Bak kata susah la kita nak lari dari ayam.. macam chicken run pulak..

Beberapa hari lepas keuar kat Buletin Utama, TV3, cerita tentang inspection yang dibuat oleh satu jabatan yang difollow oleh Timbalan Mufti Selangor kat salah satu pusat penyembelihan ayam di Selangor. Hasil lawatan tersebut, beberapa ribu ekor ayam telah dirampas dan diisytiharkan sebagai bangkai kerana kaedah sembelihan tak ikut syarak. Urat tak putus, ayam direndam selepas sembelih (mati lemas, bukan mati sebab sembelih) dan di campur pulak dengan ayam-ayam yang tidak sembelih, tapi hanya dicucuk leher utk bagi mati. Pusat tersebut diperintahkan tutup selama beberapa minggu tapi malangnya keesokan harinya depa pi pulak, tengok2 masih beroperasi macam biasa dan masih ada lagi yang urat tak putus dan direndam. Memang kejam.

Mangsanya, orang Islam yang makan ayam tu la.. makan bangkai. Pusat sembelihan tu adalah untuk edaran di kebanyakkan lokasi di sekitar Selangor.

No comments:

Post a Comment