Friday, July 10, 2009

TAKABBUR

Bukanlah layak saya bincang mengenai sifat takbur ini. Tapi sebagai seorang yang mengaku dirinya muslim, sekurang2nya kita kena tahu dan faham maksud setiap dari 20 sifat Allah yang wajib kita ketahui. Sifat Allah yang dimaksudkan adalah ‘Al-Mutakabbir’ atau lebih kurang maksudnya membesarkan diri. Suatu yang menjadi sifat Allah, sudah tentulah menjadi satu sifat yang haram dimiliki oleh manusia. Hanya Allah yang layak membesarkan diri-Nya. Dia lah pencipta setiap sesuatu yang ada di langit dan di bumi.

Manusia tak layak ada sifat takbur kerana manusia ini hanya salah satu dari ciptaan Allah di langit dan bumi. Kalau manusia mendabik dada dengan mengatakan dia berkuasa terhadap sesuatu pemerintahan, ingatlah Allah berkuasa terhadap sekalian makhluk.

Ingatlah ayat Allah




“Bahawasa tiada suatu pun yang lebih berkuasa melainkan Allah”.

Kalau kita ingin sesuatu itu terjadi, tapi Allah tak redha, maka takkan berlaku lah perkara itu. Tapi kalau macam mana kita usaha bagi tak berlaku sesuatu perkara itu, tapi Allah mahukan ia berlaku, maka sudah pastilah ia akan berlaku.

Tapi kita kena ingat, tak semua yang kita nampak canti itu cantik, dan tak semua yang kita nampak buruk itu buruk. Allah lebih mengatahui dan segala yang ditaqdir kan Allah berlaku, pasti ada hikmah dan pengajaran disebaliknya.

Maka selayaknya lah Allah itu bersifat membesar dan membangga diri akan kehebatan-Nya. Dan malulah bagi manusia yang mengambil menggunakan sifat Allah ini yang sudah pasti tidak layak bagi setiap makhluk yang diciptakan oleh Yang Maha Besar.

*saya mohon kepada mana2 alim ulama dan ustaz2 yang baca semua post saya ni. kalau ada mana2 yang takk betul, sila beri komen dan teguran supaya tulisan saya ni tak menyebabkan kekeliruan di kalangan muslimin. Jazakallah

No comments:

Post a Comment