Tuesday, July 21, 2009

2 TV


Baru2 ni balik kampung. Amik cuti 3,4 hari. Lama tak balik kampung. Yang bestnya masa sampai rumah, bila tgk kat ruang tamu ada 2 biji TV. Bila ditanya, adik pun jawab yang TV tu dua2 dan tak elok. Satu tu ada gambar tapi xdak suara. Satu lagi ada suara tp xdak gambar. So, kalau nak tgk TV kena la bukak dua2.. hehehe...kalau salah satu tv tu xmau berfungsi,maka tak dapat la kami sama ada nak tgk gambar atau nak dengar suara cerita yg kami tgk tu..

terpikir la pulak, tv pun pandai jalankan tugas masing2. Maknanya 2 tv tu saling melengkapi. Itu la yang sepatutnya jadi pada manusia dan seluruh alam. kita ni saling perlukan antara satu sama lain. So, kalau kita faham point ni, xdak hujah lah bagi kita untuk ada perasaan dengki kepada org lain. Mungkin si A pandai buat satu2 perkara ni, tapi dia xpandai buat satu perkara lain. Si B pulak bertindak sebagai pelengkap kepada si A, dia bleh buat apa yg si A xleh buat dan dia pulak xpandai sgt nakbuat apa yg si A bleh buat.

Kita umpama batu bata yang digunakan utk buat satu bangunan. Kalau cantik batu itu, cantik la bangunan itu.

Teringat satu cerita masa kecik2 dulu. Cerita dua sahabat dalam satu bandan. Bunyi mcm tak seb=nonoh skit la, tp bawa mesej yang jelas. Cuba tgk dari segi positifnya ye..

satu org yang tercetus pertelingkahan antara mulut dan bontot dia. hehehe..

mulut dia kata, "aku ni lebih penting dari hang, kalau dak aku, tuan kita ni tak sendawa, hidup serba tak kena jadinya".

bontot pun kata, "ingat hang saja ka yang penting? Aku pun lagi penting, kalau aku tak kentut, lagi serba tak kena tuan kita ni. Kalau aku tak berak (hehehe.. sorry aa..) lagi la..."

pastu mulut dan bontot pun masing2 tak mau mengalah dan cuba buktikan apa yang mereka katakan tu.. sampai dua hari kemudian, memang betul, org tersebut duduk tak kena, berdiri pun tak kena, tidur pun tak kena. sampai la mereka kentut, berak dan sendawa semula, baru la orangtersebut dapat hidup selesa.

moral of the story is kita ni memainkan peranan masing2. Semua orang penting, terutama bagi yang berada dalam satu2 organisasi. Jgn ada sikap dengki mendengki. Kalau kita kerja sapu sampah, buat lah yang terbaik. Jangan tunggu org suruh. Nampak saja sampah, terus sapu. Kalau kita kerja tukang tulis surat, tulis lah secantik2 surat dengan penuh kualiti. Jangan buat surat yang 'setakat ada' saja. kalau kerja kita mengajar, ajarlah dengan penuh ikhlas, dengan niat nak sampaikan apa saja ilmu yang ada kat kita supaya bleh dimanfaat kan oleh bukan sahaja kita, tapi juga kepada org lain yang memerlukannya.

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment