Friday, July 10, 2009

UJIAN TU SATU RAHMAT

kadang2 sambil dok bawak kereta balik dari office tu, macam2 benda yang datang dalam fikiran ni. Ada sekali tu, terfikir la tentang ujian yang selalu menimpa kita. Sebagai manusia memang kita takkan sunyi dari menerima ujian dari Yang Maha Pencipta.

Allah mengaja menguji kita. Banyak tujuannya. Dan tujuan yang utama adalah tidak lain dan tidak bukan seperti firman-Nya yang selalu kita dengar

"tidak Aku jadikan jin dan manusia selain untuk beribadat kepada ku"

bila kita ditimpa ujian, selalunya masa tu lah kita baru nak teringat kepada Allah. Kalau sakit, mulut akan kata secara spontan.. "Allah..Allah..." Tapi kalau sihat, berat rasanya nak sebut "Allah". Tu la salah satu kenapa Allah bagi kita ujian (cth: sakit).

Allah ni tak macam manusia sifatnya. Macam dalam post yang dulu (Takabbur), sifat yang bertentangan dengan sifat manusia. Allah suka bila hambanya banyak dan selalu meminta2 kepada-Nya. Lagi banyak manusia minta, lagi Allah suka. Menampakkan Kebesarannya. Tapi kalau manusia, mintak sekali OK lagi, dua kali pun bleh tahan la... tapi kalau banyak kali minta, silap2 kena maki la.. sebab tu la Allah bersifat Mutakabbir, dan haram sifat ini bagi manusia dan makhluk lain.

Dan dari ujian yang menimpa kita, baru lah kita akan bermuhasabah diri. dan melakukan koreksi terhadap kesalahan kita. Kalau bersalah terhadap manusia, kita perlu mintak maaf. Kalau salah dengan Allah, kita kena bertaubat dan tak ulangi kesilapan yang lalu. Baru la diri kita akan menjadi yang terbaik.

Satu perkara yang tak kurang pentingnya, supaya kita memaafkan kesalahan orang dan meminta maaf jika kita membuat salah kepada orang lain. Rasulullah pun pernah bersabda, untuk mendapatkan ketenangan jiwa, tiap2 kali sebelum tidur, pastikan kita memohon ampun kepada Allah dan memaafkan kesilapan orang terhadap kita.

Itu lah amalan yang saya telah praktikkan selama ini. Alhamdulillah, memang berkesan. Bukan susah pun nak maafkan orang. Kalau tak maafkan kesalahan orang, masalah tu akan bersarang di dlam hati kita. dan ditakuti bila dikumpul banyak2 masalah di dlam hati, syaitan akan memainkan peranan untuk mengusutkan lagi masalah yang kacil dijadikan besar. masalah besar lagi la besar gaban jadinya.

Sebab itu lah, ujian tu satu rahmat sebenarnya. Beri kita ruang utk bermuhasabah dan memperbaiki diri kita supaya kita tak membenci orang dan orang tak benci kepada kita. Itu pun kalausemua orang buat macam tu la..

Wallahu a'lam

No comments:

Post a Comment