Tuesday, August 18, 2009

Ulama diminta keluarkan fatwa

PETIKAN UTUSAN MALAYSIA | RABU 19 OGOS 2009

PUTRAJAYA 18 Ogos - Majlis Fatwa Kebangsaan dan para ulama di negara ini diminta mengeluarkan fatwa berhubung kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa penyokong UMNO tidak akan masuk syurga kerana parti itu mengamalkan ajaran Islam palsu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, tindakan tersebut wajar dilaksanakan segera kerana ia menyentuh soal hukum agama dan akidah umat Islam.

Selain itu, jelasnya, umat Islam perlu diberikan maklumat yang sahih dan benar agar tidak mudah terkeliru dengan sebarang kenyataan yang dianggap tidak munasabah.

"Saya fikir adalah lebih sesuai dan wajar alim ulama di negara ini meneliti apa yang diungkapkan oleh Nik Abdul Aziz itu.

"Biar mereka beri pandangan sama ada apa yang dikeluarkan oleh beliau (Nik Abdul Aziz) betul dalam Islam atau bercanggah dan apa hukumnya berbuat demikian," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan buku Siri Evolusi Kepimpinan 1: Tinjauan Teori-Teori Terpilih yang ditulis oleh Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Profesor Khairil Annas Jusoh di sini hari ini.


KOMEN SAYA

Bagus la kalau mcm tu.. biar Majlis Fatwa kaji apa yang diucapkan oleh Tuan Guru Nik Aziz (TGNA). Biar semua ucapannya diteliti dan dikaji. Dengan syarat kaji teks ucapannya yang asal, bukannya ucapan yang dilaporkan oleh media yang ternyata telah diedit dari kenyataan asal TGNA. Bila dah kaji, pastu mintak Majlis Fatwa keluarkan fatwa ttg statement TGNA dan kalau benar apa yang diucapkannya, saya mintak keluarkan fatwa mintak semua laksanakan apa hajat TGNA.

Macam mana? Ada berani ka? Majlis Fatwa kena kaji sama mcm mana arak boleh dijual kepada org Islam, kaji juga halal haram isap rokok dan laksanakan diperingkat kebangsaan, jgn mufti negeri saja yang keluar fatwa pastu semua xmau ikut fatwa.

Sila la kaji no...

No comments:

Post a Comment